مقالات عمومی

زگیل های پوستی چگونه روی پوست ایجاد می شود؟

زگیل پوستی چیست؟

زگیل های پوستی (Skin warts) غده های گوشتی کوچکی با بافت ریز است که معمولا بر روی دست، پا و حتی تمام بدن رشد می کنند. شبیه تاول آبدار و یا گل کلم کوچک است. زگیل ناشی از ویروس هایی از خانواده ویروس پاپیلوم یا همان HPV است، بیش از ۱۰۰ نوع HPV وجود دارد که تقرببا تمامی آنها موجب زگیل می شوند. اغلب سوش های این ویروس بر روی دست و پا ظاهر می شود اما نوع خاصی از آنها با بروز زگیل داخل و یا روی آلت تناسلی هستند که با عنوان زگیل تناسلی شناخته می شود. شکل زگیل های پوستی بسته به محل بروز آن روی بدن و ضخامت پوست بستگی دارد.

گرچه زگیل خیلی خطرناک نیست اما ظاهر نازیبایی دارد و بشدت مسری است. برخی از مشکلات پوستی ممکن است ظاهری شبیه به زگیل داشته باشد، از جمله برخی از انواع سرطان پوست، میخچه، تگ های پوستی و برخی از زائده های غیر سرطانی پوست. زگیل ها هزاران سال است که انسان های روی کره زمین را آزار می دهد. اگرچه این زائده ها به طور کلی خطرناک نیستند، اما ظاهر نا زیبایی را ایجاد می کنند و به شدت مسری هستند. همچنین می توانند دردناک باشند.

انواع زگیل و علائم ظاهری آن

زگیل های پوستی معمولاً دردناک نیستند، اما برخی از انواع آن مانند زگیل کف پا ممکن است دردناک باشد. آن‌ها گاهی اوقات می‌توانند با خارش یا خونریزی همراه باشند. چندین نوع مختلف از زگیل در اندازه و شکل‌های متفاوتی وجود دارد. انواع مختلف آن به شرح زیر است:

زگیل معمولی

این زگیل ها سطح بزرگ، بلند شده، سخت و گل کلم مانند دارند. آن ها می توانند در هر جایی رخ دهند، اما در بند انگشت ها، انگشتان، آرنج، زانوها و هر ناحیه با پوست شکسته بسیار رایج هستند. رگ های خونی مسدود شده اغلب در زگیل های معمولی به صورت لکه های کوچک و سیاه دیده می شوند و این ها به عنوان زگیل دانه ای شناخته می شوند.

زگیل کف پایی

این زگیل ها روی کف پا، پاشنه های پا و انگشت های پاها ظاهر می شوند. آن ها معمولاً در پوست رشد می کنند، چون وزن فرد به کف پا فشار وارد می کند. به طور معمول یک نقطه سیاه مرکزی کوچک را احاطه کرده اند، که توسط بافت سفید و سخت احاطه شده است. این زگیل ها معمولاً به سختی قابل تشخیص هستند.

زگیل های سطحی

زگیل سطحی گرد، تخت و صاف است. آن ها می توانند زرد، قهوه ای و یا رنگ پوست باشند. هم چنین به زگیل تخت نیز مشهور هستند و اغلب در مناطق تحت معرض آفتاب رشد می کنند. آن ها تمایل دارند در تعدادهای بالا، مثلا بین 20 تا 100 رشد کنند. با این حال، از همه انواع زگیل ها، آن ها به احتمال زیاد بدون درمان از بین می روند.

زگیل نخی

این زگیل دراز و باریک است. آن ها می توانند به سرعت بر روی پلک ها، گردن و زیر زیر بغل رشد کنند.

زگیل زیر ناخنی

زگیل‌های زیر ناخن یا اطراف ان رشد می‌کنند و روی رشد طبیعی ناخن‌ها  اثر منفی می‌گذارند. این زگیل‌ها به صورت برآمدگی‌های خشن با سطحی زبر و مرز نامشخص نامتقارن هستند.

زگیل موزائیکی

این زگیل در دسته بزرگی در کف پا وجود دارند. بر خلاف خال ها، زگیل ها اغلب هم رنگ پوست فرد هستند. زگیل ها حاوی چرک نیستند، مگر آنکه آلوده شوند. اگر عفونت رخ دهد، ممکن است به درمان با آنتی بیوتیکی نیاز داشته باشند.

زگیل دهانی

رابطه جنسی دهانی می تواند باعث انتقال ویروس اچ پی وی به دهان و در نتیجه ایجاد زگیل تناسلی در دهان بشود. اکثر افراد فعال جنسی در طول زندگی خود با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مواجه خواهند شد. HPV شایع ترین عفونت جنسی منتقل شونده در ایالات متحده است. بیش از 100 نوع HPV با بیش از 40 زیرمجموعه وجود دارد که می توانند بر ناحیه ى تناسلی و گلو و دهان تاثیر بگذارند.

این ویروس از طریق تماس پوست به پوست انتشار می یابد. اکثر افراد دارای زگیل تناسلی دهانی آن را از طریق مقاربت جنسی در ناحیه تناسلی خود دارند. در صورت داشتن رابطه ى جنسی دهانی ممکن است ویروس وارد دهان یا گلو شود که تحت عنوان زگیل تناسلی دهانی شناخته می شود.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی شایع‌ترین عفونت ویروسی است که از راه رابطه جنسی منتقل می‌شود و عامل آن ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است که حین تماس جنسی منتقل می‌شود. این زگیل‌ها اغلب در اثر تماس‌های جنسی انتقال پیدا می‌کنند. این نوع زگیل‌ها واقعا در اثر سوش‌های خطرناک ایجاد می‌شوند و باعث افزایش شانس ابتلای فرد به سرطان‌های گردن رحم و سرطان مقعد می‌شوند.

لذا پیشگیری و درمان در این زگیل‌ها بسیار مهم است و ممکن است نیاز به درمان‌های طولانی مدت و جلسات مکرر درمان داشته باشد. امروزه واکسن زگیل ناحیه تناسلی برای افراد زیر ۲۵ سال توصیه می‌شود که در سه نوبت انجام می‌شود.

علت های ابتلا به زگیل

ویروس‌های موسوم به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) موجب بروز زگیل های پوستی می‌شوند. هنگامی که پوست شما دچار بریدگی یا خراش می‌شود، آسان‌تر به ویروس عامل زگیل، مبتلا می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از کودکان دچار زگیل می‌شوند. زگیل همچنین در بخش‌هایی از بدن که با تیغ اصلاح می‌شود (مانند منطقه ریش در آقایان و پاها در خانم‌ها) بیشتر شایع است. زگیل می‌تواند از جایی به جایی دیگری در بدن منتقل شود.

زگیل از فردی به فرد دیگر نیز منتقل می‌شود. شما ممکن است با دست زدن به زگیل در بدن فردی دیگر، ویروس زگیل را دریافت کنید. برخی از افراد پس از دست زدن به چیزی که با زگیل فرد دیگری در تماس بوده است (مانند حوله) به زگیل مبتلا می‌شوند. معمولاً چند ماه طول می‌کشد که زگیل به اندازه کافی رشد کند تا قابل مشاهده باشد.

احتمال سرایت زگیل‌های مسطح و زگیل‌های روی دست و پا کمتر است اما به نظر می‌رسد زگیل تناسلی از سایر زگیل‌ها، مسری‌تر هستند. بسیار مهم است که در صورت ابتلا به زگیل‌های آلت تناسلی، برای جلوگیری از انتقال آن به شریک جنسی خود، بسیار احتیاط کنید.

تاثیر استرس در ابتلا به زگیل

استرس موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. اگر چه استرس تنها عامل شیوع زگیل نیست. اما قطعاً یک عامل کمک کننده به شیوع بیشتر زگیل است. نظریه رایج این است که ویروس عامل زگیل، به صورت نهفته در داخل سلول‌های پوست یک فرد زندگی می‌کند، بدون آنکه مشکلی ایجاد شود. اما هنگامی که شخص تحت استرس قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی بدن او قادر به مقابله با ویروس زگیل نیست. در نتیجه، زگیل شروع به رشد خواهد کرد.

چه افرادی مبتلا به زگیل می‌شوند؟

هر کسی می‌تواند به زگیل مبتلا شود. اما برخی از افراد بیشتر در معرض ابتلا به ویروس زگیل (HPV) قرار دارند. این افراد عبارتند از:

  • کودکان و نوجوانان.
  • افرادی که عادت جویدن ناخن و یا کندن پوست گوشه ناخن دارند.
  • افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی بدن.

در کودکان، زگیل اغلب بدون درمان برطرف خواهد شد. اما متخصص پوست باید زگیل دردناکی که به سرعت تکثیر می‌شود را درمان کند.

10 علامت ابتلا به زگیل

  • زگیل های داخلی نیز در اطراف و زیر ناخن ها به وجود می آیند.
  • بیشتر زگیل ها دارای سطح زبر و نقطه های کوچک سیاه رنگی هستند.
  • زگیل رشته ای نیز خود را همچون یک ساقه بلند بر روی صورت نمایان می سازد.
  • معمولاً زگیل خود را به شکل برآمدگی در پشت انگشت دست ها، پاها و زانوها نشان می دهد.
  • زگیل های کف پا که بر روی بخش زیرین پا به وجود می آید ظاهری شبیه زگیل کف دست ها دارد.
  • زگیل های پهن نیز ممکن است به تعداد بسیار زیاد بر روی صورت، پاها و دیگر قسمت های بدن فرد به وجود بیاید.
  • زگیل ها بیشتر دانه های مشکی کوچکی روی سطح شان دارند که نشان دهنده مویرگ های متعدد ترومبوز است.
  • برآمدگی های کوچک، گوشتی و نقطه نقطه
  • به رنگ قرمز، سفید، صورتی یا برنزه ای
  • دارای سطح زبر

آیا می توان زگیل را در خانه درمان کرد؟

زگیل ها ظاهر نا زیبایی را ایجاد می کنند همین امر موجب می شود بیماران از راهکارهای مختلفی برای درمان استفاده کنند. ولی لازم است بدانید انواع روش های درمان خانگی زگیل تناسلی و با استفاده از داروهای مخصوص موقتی درمان می شوند. قابل به ذکر است روش های درمان قطعی لیزر و فریز کردن هستند. شایع ترین دلایلی که روشهای خانگی توصیه نمی شوند، موارد زیر هستند:

  • این نوع از عفونت ها به شدت مسری هستند، و به راحتی به دیگران و سایر نقاط بدن گسترش می یابد.
  • برای پیشگیری از گسترش این بیماری لازم است وسایل شخصی خود مانند سنگ پا و یا ناخن گیر را در اختیار دیگر قرار ندهید و آن را به سایر نقاط بدن خود نزنید.
  • اگر مبتلا به بیماری های نقص سیستم ایمنی یا دیابت هستید، برای درمان بیماری با پزشک مشورت کرده و شروع به درمان خودسرانه نکنید.
  • زائده هایی که بر روی نقاط حساس بدن مانند صورت یا ناحیه تناسلی ایجاد می شود، نباید توسط درمان های خانگی درمان شوند و نیاز به مشورت با پزشک دارند.

روش‌های درمان زگیل

بیشترین نوع زگیل ها بدون نیاز به هیچ درمانی بهبود می یابند اما این روند درمان ممکن است یک یا دو سال طول کشیده و در این مدت زگیل جدیدی در نزدیکی قبلی به وجود بیاید. در نتیجه بیشتر افراد مبتلا به زگیل ترجیح می دهند تا این عارضه پوستی توسط پزشک مداوا شود. زیرا در بیشتر درمان های خانگی فرد نتیجه ای نگرفته و ممکن است زگیل به قسمت های دیگر بدن فرد نیز منتقل شود. هدف از درمان زگیل از بین بردن آن و تحریک سیستم ایمنی بدن فرد برای مبارزه با ویروس است.

درمان دارویی نیز ممکن است چند هفته تا چند ماه به طول انجامد. حتی گاهی از اوقات با وجود درمان دارویی و تحت نظر پزشک بازهم ممکن است زگیل روی پوست فرد به وجود آمده و برگردد. پزشکان ابتدا برای درمان زگیل ترجیح می دهند تا از شیوه های درمان بدون درد استفاده کنند خصوصاً اگر فرد مبتلا به زگیل کودک یا نوجوان باشد.

در صورت بازگشت زگیل یا درمان نشدن درمان های دیگر را امتحان کنند.

به طور کلی پزشک با توجه به محل بروز زگیل، علائم و ترجیح شخصی یکی از راه های درمانی زیر را انتخاب کند. بعضی از این شیوه ها نیز گاهی از اوقات همراه با درمان های خانگی تجویز می شوند.

فریز کردن زگیل (کرایوتراپی)

سرما درمانی با استفاده از اکسید نیتروژن و یا نیتروژن مایع بر روی ضایعه، سلول‌های پوست ویروسی را از بین می‌برد.

دو روش مختلف کرایوتراپی وجود دارد:

  • نیتروژن مایع ممکن است به طور مستقیم بر روی زگیل اسپری شود.
  • ممکن است نیتروژن مایع با استفاده از یک چوب با پنبه بر روی نوک آن بر روی زگیل اعمال شود. (این روش برای درمان دور چشم و یا برای بچه‌های کوچک ارجحیت دارد).

سرما درمانی ممکن است زمانی توصیه شود که زگیل بر روی صورت بیمار قرار داشته باشد. دلیلش این است که با این روش، خطر ابتلا به التهاب کمتر از زمانی است که اسید سالیسیلیک یا نوار‌چسب زگیل ((duct tape استفاده می‌شود.

الکتروسرجری (کوترینگ)

الکتروسرجری (کورت) زگیل، یک درمان مناسب برای زگیل معمولی، زگیل رشته‌ای و زگیل پا است. کورت شامل خراش دادن (کورتاژ) زگیل با یک چاقوی تیز یا یک ابزار قاشقی شکل کوچک است. این دو روش اغلب با هم استفاده می‌شود. متخصص پوست ممکن است قبل و یا بعد از الکتروسرجری، زگیل‌ها را خراش داده و از میان بردارد.

کورتاژ

کورتاژ یک عمل جراحی برای برداشتن (خراش دادن و یا برش) بافت زگیل با استفاده از یک چاقوی کوچک جراحی و یا ابزار تیز کوچک به شکل قاشق است. این روش ممکن است دردناک باشد و می‌تواند باعث زخم شود. کورتاژ معمولاً نیاز به بی‌حسی موضعی دارد، به استثناء زگیل رشته‌ای که تنها یک اتصال کوچک به پوست دارد.

درمان زگیل با لیزر

درمان زگیل با لیزر

۲ نوع لیزر برای از بین بردن زگیل وجود دارد:

رفع زگیل با لیزر پالسی رنگی

لیزر پالسی رنگی، هموگلوبین (مولکول حامل اکسیژن در خون) موجود در رگ‌های خونی زگیل را مورد هدف قرار می‌دهد. گرمای ناشی از لیزر به بافت‌های اطراف زگیل، منتشر شده و عروق خونی را مسدود می‌کند تا مواد مغذی به زگیل نرسد. بنابراین زگیل به‌تدریج خشک شده و نکروز می‌شود و در نهایت می‌افتد.

رفع زگیل با لیزر دی اکسید کربن

لیزرهای دی‌اکسید کربن با ارسال یک پرتو بسیار متمرکز برای تبخیر بافت مبتلا عمل می‌کنند. لیزر به عنوان یک چاقوی کوچک جراحی برای برش پوست به صورت دایره‌ای در اطراف زگیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، و سپس پایه زگیل با لیزر تبخیر می‌شود.

لیزر درمانی ممکن است زمانی در نظر گرفته شود که:

  • درمان‌های دیگر موفق نبوده است.
  • زگیل‌‌ها بزرگ و یا گسترده باشند.
  • بیمار در دوران بارداری باشد.

پیلینگ شیمیایی در درمان زگیل

در این روش، شما می‌توانید یک داروی لایه‌برداری را هر روز در خانه بر روی زگیل خود اعمال کنید. داروهای لایه برداری شامل اسید سالیسیلیک (نوع قوی‌تری که با نسخه موجود است)، ترتینوئین و اسید گلیکولیک می‌باشند.

اسید سالیسیلیک در درمان زگیل

تحقیقات نشان داده است که اسید سالیسیلیک به اندازه سرما درمانی برای درمان زگیل مؤثر است.

اسید سالیسیلیک در انواع مختلف در دسترس است:

  • کرم
  • ژل
  • رنگ
  • پودر گچی

اسید سالیسیلیک و سایر درمان‌های زگیل می‌توانند پوست سالم را نیز از بین ببرند، بنابراین محافظت از پوست خود قبل از اعمال این درمان‌ها بسیار حائز اهمیت است.

بلئومایسین در درمان زگیل

دکتر با تزریق یک داروی ضد سرطان موسوم به بلئومایسین به هر زگیل، آن را درمان کند. این تزریق ممکن است دردناک باشد.

ایمن درمانی برای حذف زگیل پوستی

در این روش، از سیستم ایمنی خود بیمار برای مبارزه با زگیل استفاده می‌شود. این درمان هنگامی انجام می‌شود که زگیل علی‌رغم انجام درمان‌های دیگر، همچنان باقی مانده باشد. یک نوع از ایمن درمانی شامل استفاده از یک ماده شیمیایی مانند دیفن سیپرون (DCP) بر روی زگیل است. اکنون یک واکنش آلرژیک خفیف در اطراف زگیل رخ می‌دهد و می‌تواند باعث از بین رفتن زگیل گردد.

نوع دیگری از ایمن درمانی شامل تزریق اینترفرون است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با ویروس تقویت کند.

راه های پیشگیری از ابتلا به زگیل

راهکارهایی برای جلوگیری از زگیل و یا گسترش آن به سایر نواحی بدن وجود دارد، این روش ها عبارتند از :

  • دست های خود را به طور منظم، به خصوص هنگامی که با فرد مبتلا به این بیماری در تماس بوده اید بشویید.
  • زائده را دستکاری نکنید.
  • بهتر است این عارضه ایجاد شده توسط باند پوشانده شوند.
  • پس از شستشو دست ها و پاها را خشک نگه دارید.
  • هنگامی که به استخر و یا حمام عمومی می روید، بدون استفاده از کفش و یا دمپایی تردد نکنید.

دوره ریکاوری بعد از درمان چه قدر طول می‌کشد؟

دوره‌ی ریکاوری بعد از درمان زگیل به روش درمانی که متخصص شما استفاده می‌کند، بستگی دارد. در صورتی که برای درمان زگیل از روش‌های درمان موضعی (کرم یا محلول) استفاده شود، زگیل به تدریج از بین می‌رود و در این مدت میزان درد و ناراحتی شما بسیار کم خواهد بود. اگر از روش کورتاژ یا لیزر درمانی استفاده شود، ممکن است برای مدت چند روز تا چند هفته احساس درد یا ناراحتی داشته باشید. در صورتی که برای درمان زگیل کف پا از روش جراحی استفاده شود (بریدن زگیل) و زگیل در ناحیه‌ای از کف پا باشد که روی آن وزن می‌اندازید، ممکن است لازم باشد برای اطمینان از بهبودی زخم، برای مدتی از عصا استفاده کنید.

زگیل را بهتر بشناسیم

  • زگیل ها از خانواده تومور های خوش خیمی هستند که به وسیله بیش از 100 نوع ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ممکن است ایجاد شود. زگیل ها از نظر ظاهری دارای اشکال مختلفی بوده و می تواند زگیل کف پا، زگیل داخلی، تناسلی، زگیل پهن و زگیل رشته ای باشد.
  • زگیل ها خود به خود بهبود یافته و نیاز به درمان نخواهند داشت.
  • روند بهبودی زگیل ممکن است چندین سال به طول بیانجامد.
  • پاسخ زگیل نسبت به درمان متفاوت بوده و ممکن است نیاز به شیوه درمانی خاصی باشد.
  • درمان های بدون نیاز به نسخه برای درمان زگیل شامل سالسیلیک اسید و کیت های انجماد می شود. گاهی اوقات ممکن است زگیل بعد از درمان مجدداً روی پوست ظاهر شود.

8 دیدگاه در “زگیل های پوستی چگونه روی پوست ایجاد می شود؟

  1. marjan.y35 گفت:

    سلام
    چجوری متوجه بشیم که مبتلا به زگیل شدیم؟

    1. دارورا گفت:

      سلام و عرض ادب
      زگیل های پوستی غده های گوشتی کوچکی با بافت ریز است که معمولا بر روی دست، پا و حتی تمام بدن رشد می کنند. شبیه تاول آبدار و یا گل کلم کوچک است. اگر این غده ها در اطراف انگشتان و زیر ناخن ها و بوجود بیایند و سطح روی آن زبر و قرمز رنگ باشد یعنی به احتمال قوب دچار ابتلا به زگیل شده اید.

  2. mahyar azizi گفت:

    با سلام
    زگیل ها بطور کامل قابل درمان هستند؟
    برگشت پذیر هستند یا خیر؟

    1. دارورا گفت:

      سلام و عرض ادب
      زگیل ها بطور کامل از بین نمی روند. ولی قابل کنترل هستند.
      بستگی به این دارد که فرد شرایط فعال شدن یا نهفته ماندن زگیل را به وجود آورد یا خیر، این غده ها ممکن است نمایان شود و یا اینکه نهفته بمانند.

  3. سلام
    من زگیل داشته لیزر کردم اما خوب نشد چکار کنم؟

    1. دارورا گفت:

      سلام و عرض ادب
      چند جلسه لیزر انجام دادید؟
      انرژی لیزر، رگ های خونی ناحیه مبتلا را گرم می کند که گرما موجب توقف خونرسانی می شود. با این کار مواد مغذی به زگیل نمی رسد و در نهایت زگیل برداشته می شود. معمولاً سه جلسه لیزردرمانی توصیه می شود اما ممکن است 5 جلسه یا بیشتر نیز انجام شود.

    1. دارورا گفت:

      سلام و عرض ادب
      سپاسگزام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *