مقالات عمومی

کدام مشاغل موجب مسمومیت با سرب می شوند؟

مسمومیت با سرب

تشخیص مسمومیت با سرب (Lead poisoning) در مراحل ابتدایی مشکل است و حتی افراد به ظاهر سالم می توانند دارای مقادیر قابل توجهی از سرب در خون خود باشند. علائم و نشانه های این مسمومیت عموما تا مراحل پیشرفته پنهان باقی می مانند و همین امر یکی از دلایل اهمیت انجام آزمایش تشخیص سرب در خون است.

قرارگیری طولانی مدت در معرض سرب (فلزی طبیعی که در ساخت مصالح ساختمانی تا باتری ها به کار می رود) می تواند موجب بروز مشکلات جدی در سلامتی کودکان گردد. سرب برای هر فردی سمی است اما جنین و کودکان خردسال در معرض خطر ابتلا به مسمومیت با عنصر سرب هستند؛ هر چه قدر سن آن ها کمتر باشد بدن در حال رشد آنها را مستعد جذب و حفظ سرب و در نتیجه بروز مسمومیت در کودکان می کند.

درمان مسمومیت با سرب

اگر خود یا یکی از افراد خانواده دچار مسمومیت با سرب شده اید، پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مربوطه و تشخیص بیماری، برای درمان آن می بایست از کپسول خوراکی سوکسیمر استفاده کنید. برای آشنایی و بازدید از پیج این محصول کلیک کنید.

مسمومیت با سرب چگونه ایجاد می شود؟

مسمومیت با سرب هنگامی ایجاد می شود که سرب طی ماه ها یا سال ها در بدن ایجاد شود. حتی مقادیر کم سرب می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی شود. خصوصا کودکان کمتر از 6 سال در معرض مسمومیت هستند. این مسمومیت در کودکان می تواند به شدت بر رشد ذهنی و جسمی آن ها تأثیر بگذارد. در مقادیر بسیار بالا،  اینگونه مسمومیت ها می تواند کشنده باشد.

  • منابع سرب می تواند شامل هوا، آب و خاک آلوده به سرب باشند.
  • افرادی که با باتری یا در تعمیرگاه های اتومبیل کار می کنند ممکن است در معرض سرب قرار بگیرند.
  • رنگ های حاوی سرب، گرد و غبار آلوده به سرب و ساختمان های قدیمی رایج ترین منابع این مسمومیت ها در کودکان است.

اینگونه مسمومیت های خطرناک قابل درمان است، اما هر گونه خسارت ناشی از آن قابل برگشت نیست.

3 علت مسمومیت با فلزات سنگین

  • مسمومیت با سرب هنگام خوردن و تنفس سرب اتفاق میفتد. فرد نمی تواند بو و طعم سرب را احساس کند و یا آن را ببیند.
  • سرب فلزی است که به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارد. اما فعالیت های انسانی مانند معدن کاری، سوزاندن سوخت های فسیلی باعث شده است که میزان این فلز در سطح زمین افزایش پیدا کند.
  • سرب همچنین در رنگ، بنزین، باتری ها، لحیم کاری، لوله ها، سفال، آسفالت و برخی از مواد آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

علامت های مسمومیت با عنصر سرب

این علائم، متفاوت هستند. ممکن است قسمت های مختلفی از بدن را تحت تأثیر قرار دهند. در ابتدا، تشخیص مسمومیت دشوار است. علائم معمولاً تا زمانی که مقادیر زیادی سرب در بدن جمع نشود بروز پیدا نمی کنند. علائم زیر از رایج ترین علائم موجود در افراد مبتلا به مسمومیت با این عنصر می باشد:

مسمومیت با سرب چه علائمی دارد
  • سردرد
  • درد شکم
  • فشار خون بالا
  • اختلالات روانی
  • درد مفاصل و ماهیچه ها
  • اختلال در حافظه یا عدم تمرکز
  • سقط جنین یا زایمان زودرس در زنان باردار
  • کاهش تعداد اسپرم های نرمال و افزایش اسپرم های غیر طبیعی

عوارض مسمومیت با سرب

قرار گرفتن در معرض حتی سطح پایین سرب نیز می تواند با گذشت زمان به خصوص در کودکان باعث بروز عوارض جدی شود.

  • بزرگترین خطر مربوط به آسیب مغزی است که می تواند صدمه غیر قابل بازگشتی ایجاد کند.
  • سطح بالاتر سرب می تواند به کلیه ها و سیستم عصبی در کودکان و بزرگسالان آسیب برساند.
  • مقادیر بسیار بالای سرب ممکن است باعث تشنج، اغماء و مرگ شود.

تشخیص مسمومیت با سرب چگونه است؟

متداول ترین تظاهر کلینیکی مسمومیت با سرب کولیت روده ای (اسپاسم روده کوچک) است و معمولا حالت توسعه یابنده داشته و همیشه با یبوست شدیدی همراه است. درد در اطراف و پائین ناف متمرکز می باشد. نشانه دیگر مسمومیت خاکستری رنگ شدن لثه ها است.

تریاک موجود در بازار ممکن است دارای آلودگی با سرب باشد. میزان دریافت سرب بستگی به مقدار سرب افزوده شده به تریاک دارد و با عنایت به اینکه این موضوع یک تقلب است مقدار دقیق و درصد مشخصی ندارد، در نتیجه در بیماران مصرف کننده تریاک که علائم درد شکم، یبوست، کم خونی و بی حالی دارند لازم است آزمایش سطح سرمی سرب جهت تشخیص مسمومیت با سرب انجام شود.

درمان مسمومیت با فلزات سنگین از جمله سرب

درمان اصلی در این افراد استفاده از عوامل شلات کننده مانند سوکسیمر جهت کاهش سرب جذب شده می باشد. در بیماران با اختلالات کلیوی، چون سرب عمدتا به جای ادرار در صفرا دفع می شود، دی مرکاپرول توصیه می شود. این دسته از عوامل سبب دفع سرب از ادرار می‌شوند. یکی از نکات بسیار مهم، عدم‌استفاده از این عوامل، در حین مواجهه با سرب است. به عبارت دیگر  استفاده از این دسته داروها باید حتما پس از قطع مواجهه فرد با سرب باشد. در موارد مسمومیت مزمن، مهم‌ترین اقدام، قطع کامل مواجهه فرد با سرب است.

کپسول سوکسیمر یا دیمرکاپتو برای درمان مسمومیت با سرب استفاده می شود. این ماده با فلزات سنگین تشکیل یک شلات محلول در آب داده، سوکسیمر به فلزات سنگین متصل می شود و از طریق کلیه دفع می شود. ولی ساختار شیمیایی این شلات ها هنوز شناخته شده نیست.

2 دیدگاه در “کدام مشاغل موجب مسمومیت با سرب می شوند؟

    1. دارورا گفت:

      با سلام
      بله سرب موجود در بدن بوسیله کپسول شلات کننده سوکسیمر از بدن دفع و بیمار درمان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *