کنترل فیزیک و شیمیایی

کنترل فیزیکوشیمیایی (جلسه اول)

کنترل فیزیکوشیمی

کیفیت (Quality) بیش از یک ویژگی محصول و ارائه خدمات به مشتریان بیش از پاسخ دادن به شکایت های آنهاست. تمرکز بر نیازهای مصرف کنندگان عامل اصلی گرایش بازاریابی است. تمرکز بر نیازهای مشتریان به معنی توجه به کیفیت محصول و ارائه خدمات به مشتریان است. بحث کیفیت بر خدمات یا محصولات ایجاد شده به وسیله یک شرکت متمرکز است. درحالی که ارائه خدمات به مشتریان شامل تمام فعالیت هایی است که شرکت برای افزودن ارزش به محصولات خود انجام می دهد. آموزش مبحث کنترل فیزیکوشیمیایی به یادگیری شما در حفظ تعادل در بازار کمک خواهد کرد.

مفهوم کنترل فیزیکوشیمیایی چیست؟

در طی دهه­ های اخیر، مشتریان اهمیت بیشتری به کیفیت محصولات می ­دهند. یکی از دلایل ممکن، شاید این باشد که مردم تمایل به اکتساب بهترین­ ها دارند. صنایع تولید دارو با رقابتی تنگاتنگ درون خودشان مواجه هستند. یکی از فاکتور­های مهم برای بقا در این صنعت، ایجاد و اجرای یک سیستم کیفی مناسب و کارآمد جهت کمک به تهیه داروهایی با اثر بخشی بیشتر و کیفیت بهتر است.

کنترل فیزیکوشیمیایی و تعریف GMP

رویه های مناسب تولید (GMP) مجموعه ای از دستورالعمل ها ، اسناد و بخشنامه های راهنما برای تضمین بالاترین استانداردهای کارایی، کیفیت و ایمنی در هر فرایندی است. شامل تولید محصولات بهداشتی می باشد که توسط موسسات و سازمان های بین المللی ، با همکاری صنایع داروسازی و چندین مقام ملی نظارتی در مناطق و کشورهای مختلف صادر شده است. GMPsدستورالعمل هایی هستند که تولید، توزیع و عرضه یک دارو را کنترل می کنند. این شرط الزام برای مجوز بازاریابی (MA) است. هدف این بررسی، تنظیم مقررات، تولید، توزیع و مصرف داروها است.

سیستم مدیریت کیفیت

به دلیل ارسال و دسترسی مستقیم محصولات دارویی به بدن بیماران؛ ایمنی، خلوص، هویت و در نهایت کیفیت مناسب محصول، حائز اهمیت است. از این رو بحث مدیریت کیفیت در صنعت دارویی بسیار مهم و حیاتی می­ باشد. به همین دلیل تعداد فراوانی گاید­لاین­ در سطح جهان نوشته و ترتیب داده شده ­اند تا تمامی دستور­العمل­ها و قوانین مورد نیاز در صعنت دارویی را پوشش دهند. سیستم مدیریت کیفیت به منظور حفظ کیفیت در محصولات دارویی تعبیه شده است.

سیستم مدیریت ریسک کیفی

ساخت و استفاده از محصولات دارویی که دربرگیرنده‌ی اجزا سازنده‌‌اند. این موارد ضرورتا شامل درجاتی از ریسک هستند. ریسکی که بر کیفیت محصول وارد است تنها یک بخش کوچکی از  تمامی ریسک‌ها‌ی موجود است. دانستن این نکته که کیفیت باید در طول عمر محصول حفظ شود بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که رفتار و ویژگی‌هایش ( که نقش مهم و اساسی در کیفیت محصول دارند) باید ثابت باقی بمانند و شبیه به محصول استفاده شده در تحقیقات بالینی باشند.

طرح همکاری بازرسی دارویی(S/PIC) و کنترل فیزیکوشیمیایی

PIC / S در سال 1995 بر اساس کنوانسیون مربوط به بازرسی داروی که توسط اتحادیه تجارت آزاد اروپا در سال 1970 تأسیس شد، ایجاد شد. این طرح فعالیت و همکاری سازنده در زمینه GMP با چندین هدف از جمله پیاده سازی، اجرا، توسعه و نگهداری هماهنگی استاندارد GMP و کیفیت سیستم های بازرسی در زمینه دارو، و همچنین تسهیل همکاری و ارتباط بین مقامات دارای صالحیت، سازمانهای منطقه ای و بین المللی و افزایش اعتماد متقابل بین آنها را تامین می کند. همه تصمیم گیری ها به اتفاق آراء انجام می شود. در حال حاضر متشکل از 43 شرکت کننده است که بیشتر آنها از اروپا می باشند.

کنفرانس بین المللی هماهنگی الزامات فنی ثبت دارویی برای استفاده انسانی (ICH) و طرح همکاری بازرسی دارویی ( PIC/S) دنبال می شود.

در این ویدئوی آموزشی مبحث کنترل فیزیکوشیمیایی با دو عنوان PIC/s و ICH برای شما توضیح داده خواهد شد و همچنین کنترل کیفیت محصولات و چگونگی بهتر شدن محصول تولید شده را متوجه خواهید شد.

با مبحث مهم اصول GMP آشنا میشوید و مدیریت ریسک و تضمین کیفیت محصول را آموزش خواهید دید.

در پایان این ویدئو هر کدام از دانشجویان عزیز اگر در مورد این بحث سوال و موردی برای بیان دارند می توانند در پایین پیج بصورت مکتوب سوالات و پیشنهادات خود را بنویسند در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *