کنترل فیزیک و شیمیایی

اشکال دارویی جامد (جلسه پنجم)

اشکال دارویی جامد

اشکال دارویی جامد (Solid dosage forms) خوراكی از پر مصرف ترين اشكال دارويی هستند. پرمصرف ترین شکل دارویی در سرتاسر دنیا اشکال دارویی جامدات می باشد. هر دارویی که شکل فیزیکی جامد داشته باشد (مثل قرص) در طبقه بندی جامدات قرار می‌گیرد. سهولت حمل و مصرف، قيمت كمتر در مقايسه با اشكال ديگر از همان دارو و عدم نياز به نيروي انسانی كار آزموده براي مصرف آنها از مزاياي آن هاست.

اکنون به معرفی اشکال دارویی جامد خواهیم پرداخت:

  • پودرها (Powders)
  • گرانول ها (granules)
powders

پودرها:

پودرها یا گردها ذرات ریز یک یا چند ماده دارویی هستند که با هم مخلوط شده و فعالیت خاصی بر روي آنها انجام نگرفته است. از پودرها گاهی براي مصارف خارجی استفاده می شود. براي مصارف خوراکی عموماً آنها را در مایع حل می کنند. از معایب این روش می توان عدم امکان پوشاندن دارو و عدم حفاظت دارو در برابر عوامل ناپایدار کننده مثل رطوبت و اکسیژن را نام برد. همچنین بعضی از پودرها را نمی توان به راحتی در آب حل نمود. مانند: سولفات باریم

گرانولها:

گرانولها به صورت ذرات مجزا و درشتی هستند که از بهم چسبیدن ذرات پودرها به وجود می آیند. از مزایاي آنها پایداري بیشتر و حلالیت راحتتر آنهاست. گرچه در این شکل دارویی نیز طعم دارو کاملاً احساس می شود. به بسته بندي گرانولها (ساشه) گفته می شود. مانند: سوربیتول

granule

کاربرد پودرها و گرانولها

  • معمولا اصطلاح پودر را زمانی به کار می بریم که مخلوط برای استعمال داخلی باشد و برای پودرهای با استعمال خارجی عبارت پودر پاشیدنی استفاده می شود.
  • پودرها و گرانول ها می توانند جهت مصارف داخلی،دمیدن در گوش، بینی و گلو، استنشاقی و خوراکی مصرف شوند.
  • فرآورده های جامد از نظر شیمیایی پایدارتر از مایعات می باشند. پایداری مناسب برای فرآورده های مایع مهمترین دلیل برای عرضه برخی فرآورده های تزریقی و خوراکی به شکل پودر می باشد که قبل از مصرف آماده می شوند.
  • همچنین پودرها و گرانول های خوراکی حاوی داروهای محلول در آب سرعت انحلال سریعتر از قرص یا کپسول دارند زیرا قرص یا کپسول قبل از انحلال ابتدا باید متلاشی شوند.
  • پودرها و گرانول ها یک شکل مناسب برای نسخه پیچی داروهای با دوز بزرگ می باشند.

درپایان ویدئو هر کدام از عزیزان در مورد مبحث اشکال داروهای جامد سوال و مطلبی برای ارائه دارند در پایین پیج مطرح کنند. در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

2 دیدگاه در “اشکال دارویی جامد (جلسه پنجم)

  1. محسن گفت:

    سلام آقای دکتر ممنون از آموزش های خوبتون واقعا بهره بردم.کاش آموزش کنترل فیزیکو شیمیایی رو ادامه میدادین، تست های حین تولید تست حلالیت، سختی، چگالی، جریان پذیری و…

    1. دارورا گفت:

      سلام و عرض ادب
      چشم نظر شما انتقال داده خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *