شیمی عمومی

تعادلات سیستم های کمپلکسی (جلسه دهم)

تعادلات کمپلکسی

كمپلكس ها (complex) بطور معمول ترکیبات یک یا چند اتم یا یون فلز با یک یا چند مولکول یا یون دهنده الکترون (مثلا جفت الکترون های غیر پیوندی و یا حتی الکترون فرد رادیکال آزاد) می باشند. اتم یا یون فلز یا یون های احاطه شده را لیگاند می نامند. بسياري از ترکیبات شامل فلزات بخصوص فلزات واسطه کمپلکس هستند. کمپلکس ها را می توان به صورت جامع، مایع یا گاز و یا نمک تهیه کرد. در این ویدئو در ادامه مبحث تعادلات کم محلول در آب به معرفی یکی از زیرمجموعه های آن با عنوان تعادلات سیستم های کمپلکسی خواهیم پرداخت.

تعادلات سیستم های کمپلکسی در محلول ها به چه شکل است؟

یون کمپلکس ترکیب پیچیده‌ای است متشکل از یک کاتیون فلز مرکزی که بوسیله تعدادی لیگاند احاطه شده است. لیگلندها ممکن است آنیون ، مولکول یا مجموعه‌ای از این دو باشند. در محلولهای آبی کمپلکسها احتمالا از طریق جابجا ‌شدن لیگاندهای آب بوسیله سایر لیگاندها تشکیل می‌شوند به عنوان مثل کاتیون Cu2+ در آب بوسیله 6 مولکول آب ، ‌احاطه می‌شود با اضافه کردن آمونیاک یک مولکول آمونیاک به جای یک مولکول آب می‌نشیند.

سوالاتی از قبیل کمپلکس چیست؟ چگونه محاسبه می شود؟ ترکیبات کوردینه چیست؟ و EDTA چیست؟ را در این ویدئو خواهید آموخت.

کمپلکس چیست ؟

در این قسمت به نقش آن در تعادلات سیستمهای کمپلکسی خواهیم پرداخت.كمپلكس ها در واقع تركيباتي هستند كه از يك كاتيون فلزي و تعدادي ليگاند كه به آن متصل هستند تشكيل شده اند. ليگاند ، آنيون يا مولكولي است كه حداقل يك جفت الكترون آزاد دارد (البته به جز چند استثنا) كه مي تواند به وسيله ي جفت الكترون هايش با اربيتال خالي كاتيون فلز مركزي پيوند داتيو برقرار كند.

EDTA چیست ؟

در این پاراگراف نقش EDTA در تعادلات سیستمهای کمپلکسی را خواهید دید. اتیلن دی آمین تترا استیک اسید یک ماده شیمیایی است که برای اهداف صنعتی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماده جامد یک آمینو کربوکسیلیک اسید بی‌رنگ و محلول در آب می‌باشد. باز مزدوج این اسید، اتیلن دی آمین تترا استات می‌باشد. از این ماده به صورت گسترده برای انحلال آهک استفاده می‌شود. سودمندی این ماده ناشی از ایفای نقش لیگاند شش دندانه ای و عامل کلاته‌کننده می‌باشد که در واقع باعث توانایی آن در جداسازی یون‌های فلزی مثل  و  شده‌است. یون‌های فلزی پس از برقراری پیوند با EDTA و تشکیل کمپلکس در محلول باقی می‌مانند ولی از واکنش پذیری آن‌ها کاسته می‌شود. EDTA به صورت نمک‌های مختلف به ویژه دی سدیم EDTA و کلسیم دی سدیم EDTA تولید می‌شود.

در پایان این ویدئو هر کدام از دانشجویان عزیز اگر در مورد مبحث تعادلات سیستمهای کمپلکسی سوال و موردی برای بیان دارند می توانند در پایین پیج بصورت مکتوب سوالات و پیشنهادات خود را بنویسند در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

امید است برگزاری این ویدئو موجب یادگیری بهتر شما عزیزان شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *