اقتصاد دارویی

مقدمه اقتصاد دارویی (جلسه اول)

مقدمه اقتصاد دارویی

فارماکواکونومی یا اقتصاد دارویی (Pharmaceutical economics) به عنوان یک استاندارد مبتنی بر علم، منابع بهداشتی را برای تخصیص بهینه منابع بهداشتی و درمانی راهنمایی می‌کند تا با در نظر گرفتن اهداف مختلف سیستم سلامت به خروجی دلخواه برسند.

شاید بسیاری از ما با شنیدن عنوان خشک اقتصاد دارویی از انتخاب آن در مسیر شغلی آینده خود صرف نظر کرده باشیم. برای همین این مقاله را به این منظور نوشتم که این تصور را در درون شما بشکنم و با بیان داستان تاثیر علم فارماکواکونومی در جهان سلامت و تغییر و تحولاتی که می‌تواند در آن به وجود بیاورد، دل شما را نسبت به این موضوع نرم کنم.

اقتصاد چیست؟

حال باید بگوییم اقتصاد چیست و چه ارتباطی با مبانی اقتصاد دارویی دارد. اقتصاد یا ترازمان به یک نظام اقتصادی در یک یا چند منطقه جغرافیایی یا سیاسی خاص اطلاق می‌شود و در برگیرنده تولید، توزیع یا تجارت ، مصرف کالاها و خدمات در آن منطقه یا کشور می‌باشد.

اقتصاد برآیندِ کلیه فرایندهایی است که فرهنگ، ارزش، آموزش، تکامل تکنولوژیکی، تاریخ، سازمان اجتماعی، ساختار سیاسی، سیستم‌های قانونی، جغرافیا و همین‌طور مواهبِ طبیعی را دربر می‌گیرد. این عوامل زمینه، محتوا و شرایطی را تعیین می‌کند که یک اقتصاد در آن عمل می‌کند. در یک تعریف کامل اقتصاد، علم تخصیص بهینه منابع محدود به خواسته‌های نامحدود است.

مبانی علم اقتصاد دارویی چیست؟

در این ویدئو کتاب مبانی علم اقتصاد دارویی به شما معرفی خواهد شد. همچنین عناوین مرتبط با آن و اینکه چگونه می توان اقتصاد دارویی را ارتقا داد. اصلا اقتصاد چیست و چگونه بر مشاغل دارویی تاثیر خواهد گذاشت؟ چگونه می توان با بالا بردن علم اقتصادی به پیشرفت کشورمان کمک کنیم؟ در نهایت با طرح سوالاتی ازین دست و توضیح آنها با علم اقتصاد و ارتباط آن با علم دارویی آشنا خواهید شد.

عناوین مهم مبانی اقتصاد دارویی

در اینجا چند مورد از عناوین قابل بررسی مبحث مبانی اقتصاد دارویی را برایتان آورده ایم:

  • مقدمه ای بر ارزیابی اقتصادی داروها و انواع مطالعات ارزیابی اقتصادی
  • انواع پیامدها
  • انواع هزینه ها
  • مدل سازی واجزای مدل
  • آنالیزحساسیت وتصمیم گیری

در پایان این ویدئو هر کدام از دانشجویان عزیز اگر در مورد این بحث سوال و موردی برای بیان دارند می توانند در پایین پیج بصورت مکتوب سوالات و پیشنهادات خود را بنویسند در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *